Медитация – здраве и за тялото, и за душата

Може би все още свързвате думата „медитация“ с образа на тибетски монах в оранжево облекло, потънал в тишина на върха на най-самотната планина, отрекъл се от всички земни тревоги и изкушения и зареян в размисли, до които имат достъп само най-възвишените умове на планетата. Е, тази картинка е наистина красива и дори само представата за нея носи солидна доза успокоение, но всъщност това е практика, която може съвсем лесно да се настани и сред вашите ежедневни навици.
Човекът на 2018 година е обзет от съмнения. Ще стигне ли заплатата за покриване на всички месечни разходи? Ще намеря ли реализация с образованието, което имам? Ще срещна ли любовта на живота си? И много други. Списъкът с въпроси, които ни тревожат още от алармата за събуждане сутрин, та чак до опитите ни да се успокоим и да заспим вечер, е наистина дълъг. Това предполага постоянен стрес, хронична тревожност, която дори започваме да приемаме като нов, допълнителен „орган“, чието отсъствие дори не можем да си представим. Но трябва да разберем, че стресът не е задължителна част от живота ни и има начини да се отървем от него. На помощ идва добрата стара медитация.

История на медитацията

Някои от най-ранните писмени сведения за практикуването на медитация датират от хиндуистките традиции около 1500 г. пр. н.е. Около 6-ти до 5-ти век пр.н.е. пък други нейни форми се развиват в даоисткия Китай и будистката Индия. Все пак точният произход на будистката медитация продължава да е предмет на дебат сред учените.
Това, което със сигурност знаем, е, че през вековете тази практика привлича все по-голям интерес, особено от страна на Запада. Изследването на медитацията е съпроводено с цялостното разкодиране на будизма и така много от техниките и вярванията на източните народи успяват да намерят място в динамичния живот на западняците. Само че, вместо да се фокусира върху духовния растеж, светската медитация набляга върху намаляването на стреса, релаксацията и самоусъвършенстването.

Ползите за душата и тялото

Намаляването на стреса е една от най-честите причини, поради които хората се опитват да медитират. Обикновено психическият и физическият стрес предизвикват повишени нива на хормона на стреса, познат още като кортизол. Това е предпоставка за много вредни ефекти – като освобождаването на химикали, подпомагащи възпалението, наречени цитокини. Тези ефекти могат да нарушат съня, да повишат депресивните епизоди и тревожността, да увеличат кръвното налягане и да допринесат за развитието на хронична умора.
С времето по-малкото стрес се превръща в по-малко притеснения, така че будистката медитация намалява безпокойството. Тя влияе положително върху всякакви подобни разстройства като фобии, социална тревожност, параноидни мисли, обсесивно-компулсивно поведение и пристъпи на паника. В същото време осигурява по-качествен, дълбок и продължителен сън.
Това е добър начин да насърчите своето емоционално здраве. Смята се, че някои форми на медитация също могат да доведат до подобрена представа за себе си и до по-положително отношение към живота. Тя подобрява и самочувствието, помагайки ви да развиете по-добро разбиране за себе си и за това как да се отнасяте с хората около вас. Това е една от причините източното учение да ни прави и далеч по-мили хора, отколкото някога сме били. Медитацията е познато средство за предпазване от деменция. Тя има многобройни ползи за мозъчната функция, запазвайки ума на човека свеж и продуктивен.
В чисто физически аспект, това е начин за лечение на наркомании и различни други пристрастявания. Помага и за контрол на болката, тъй като вашето възприятие за болка е свързано с вашето състояние на ума и може да бъде повишено при стресови ситуации.
Доказано е още, че ако медитирате, ще се справите по-лесно с хипертонията. Физическото здраве се подобрява чрез намаляване на напрежението върху сърцето, а така високото кръвно налягане остава в историята. Не трябва да забравяте, че хипертонията е рисков фактор за атеросклероза или стесняване на артериите, което може да доведе до инфаркт и инсулт.

Как да практикувате медитация

Една от най-съществените ползи е, че можете да я практикувате навсякъде и по всяко време. Първо трябва да знаете, че има два основни типа медитация: фокусирана върху вниманието, при която се концентрирате върху един обект, мисъл, звук, желание, мантра или визуализация; и такава за самонаблюдение, която насърчава по-широкото осъзнаване на мястото ви в света, като помага за обработването на мисли, чувства или импулси, които обикновено се опитвате да потискате.
Преди да сте опитали, няма как да знаете кои стилове или подстилове ви пасват най-добре, така че е хубаво да направите няколко пробни тренировки. За щастие, у нас вече има центрове, които предлагат курсове по медитация. Базови техники и знания можете също да получите в мрежата. Все пак бъдете внимателни и критични към информацията, която намирате в интернет, защото тя невинаги е достоверна, а често пъти може да бъде и подвеждаща. Поне в началото груповите занимания са по-добър избор, защото повишават мотивацията и дават отговори на въпросите ви от първо лице.
Имате и друга възможност – да ставате няколко минути по-рано сутрин и да се насладите на малко свободно време сами със себе си. Прекарвайки ги в тишина и съзерцание, можете да поставите едно наистина положително начало на деня си.

Най-важното е да не забравяте, че напълно заслужавате вашите минути за пълна релаксация. Това ще ви направи по-щастливи и удовлетворени от живота, както и ще ви помогне да се справяте по-лесно с ежедневните дейности и тревоги. Подарете си едно „пътуване към себе си“, за да откриете каква лечебна сила се крие в спокойствието и хармонията със заобикалящия свят.

спирулина, spirulina, прясна спирулина, жива суперхрана

Духовното здраве, което се постига чрез медитация не е пълно без физическото му проявление. Всички сме чували поговорката: “Здрав дух в здраво тяло”. Поръчайте своята порция здраве директно от нашата ферма.

 

29.90 лв.Купи

Leave a Reply